فاکتورهای موثر بر انتخاب رنگ در دندانپزشکی زیبایی ایمپلنت (۳)

عوامل فیزیولوژیک مؤثر بر مشاهده رنگ (عوامل مربوط به فرد مشاهده کننده)
کوررنگی (Color Blindness)
در افرادی با این مشکل، رنگهای قرمز، سبز و آبی یا ترکیبی از اینها تشخیص داده نمی شوند. اغلب از واژۀ «Color vision problem» برای این مشکل استفاده می شود زیرا بیشتر این افراد می توانند برخی رنگها را ببینند. اگرچه شاید این مشکل کم تعداد به نظر برسد ولی حدود ۱۰ درصد از مردان آمریکایی (و فقط ۳/۰ درصد زنان آمریکایی) نوعی از این مشکل را دارند. اثر خاص این وضعیت این است که رنگهایی که برای بیشتر مردم متفاوت است از دید افراد کوررنگ شبیه به هم به نظر می رسند. برای یک درمان کننده این حالت جهت تعیین و تشخیص رنگهای رستوریشن و دندانهای طبیعی می تواند مشکل جدی باشد.
سن
بالا رفتن سن می تواند برای توانایی تطبیق رنگ مشکل ساز باشد زیرا قرنیه و عدسی چشم با افزایش سن زردرنگ می شوند و تمایز رنگ را مشکلتر می سازند. این وضعیت از ۳۰ سالگی شروع شده و بعد از ۵۰ سالگی واضح تر می گردد. بعد از ۶۰ سالگی این مسأله می تواند کاملاً مشکل ساز باشد.
خستگی
چشمان خسته نمی تواند به دقت رنگها را تشخیص دهد. این خستگی می تواند ناشی از خستگی سیستمی، موضعی و یا روحی باشد. در حالت خستگی رنگ و کرومای آن به خوبی درک نمی شود. این اتفاق یکی از شایعترین دلایل انتخاب غیرصحیح رنگ است.
تغذیه
تغذیه فرد بر سلامت چشمان او تأثیر دارد. مصرف چربیهای اشباع بر تخریب شبکیه اثر تشدیدکننده و مصرف میوه های تازه، سبزیجات تیره، سبزیجات فیبری بر تخریب شبکیه اثر کند کننده دارد. علاوه بر این ویتامینهای C و E و روی بر روند تخریب آن اثر کند کننده دارد.
احساسات
رنگ می تواند به عنوان یک زبان عمل کند. به طور مثال در بسیاری از نقاط دنیا، قرمز نشانگر خشم یا احساسات شدید، زرد نشانگر شادمانی و آبی نشانگر غم است. از طرف دیگر احساس می‌تواند بر قطر مردمک تأثیر گذار باشد و آنرا تنگ تر یا گشاتر کند و بدین ترتیب بر تشخیص رنگ مؤثر باشد.
داروها
سوء مصرف داروها، الکل و کافئین نه تنها تفاوت فردی را دچار نقص می کند بلکه تشخیص و درک رنگ را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این بسیاری داروها، به عنوان عارضه جانبی می توانند بر بینایی تأثیر بگذارند. این عارضه های جانبی و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. به طور مثال در مطالعات دیده شده مصرف دراز مدت داروهای خوراکی ضدبارداری می تواند در درک رنگهای آبی و زرد اختلال ایجاد کند.
تفاوت بینایی دو چشم
دریافت های دو چشم راست و چپ ممکن است از یک جسم مشخص متفاوت باشد. اگرچه تفاوت دریافت رنگ بین دو چشم یک فرد معمولاً کم است ولی باید به آن دقت داشت و درصورت لزوم نسبت به جبران آن اقدام نمود.مثلا در شکل زیر زمانی که دو جسم دارای شکل و رنگ مشابه در کنار هم قرار بگیرند ممکن است متفاوت به نظر برسند.مثلا یکی کمی روشنتر به نظر بیاید.ولی اگر هر دو در یک سمت قرار بگیرند این مشکل وجود نخواهد داشت.

رنگ زیبایی پروتز ایمپلنت مقاله

انتخاب مواد 
انتخاب ماده برای تعیین مناسب و دقیق رنگ بسیار مهم است. ترانسلوسنسی نسبی دندان مورد نظر برای تطبیق رنگ و مادۀ انتخاب شده باید یکسان باشد. دندانهای سفید شده (bleached) برای تطابق رنگ می توانند مشکل زا باشند، به این دلیل که هیو آنها سفید و کرومای آن کم است و والیو زیاد می باشد.
برخی مواد ترانسلوسنت تر (سرامیکهای مصنوعی) و برخی دارای اپاسیته بیشتر (زیرکونیا و آلومینا) می باشند. بنابراین خصوصیات درونی مواد در موقع تعیین رنگ باید مد نظر قرار گیرد و دندانپزشک و لابراتواریست به آن توجه کنند. فلورسنس، اپالسنس و ترانسلوسنسی یک «سه گانه» را می سازند که باید مد نظر قرار گیرند.

 

 

 

Fluorescence and Opalescence
برای دندانپزشکانی که درمانهای بازسازی زیبایی را خصوصاً در حیطۀ سرامیکها انجام می دهند، فلورنسس یک مشخصۀ فیزیکی مهم است. دندانها و به خصوص عاج آنها فلورسنت هستند زیرا آنها هنگامی که در معرض نور UV قرار گیرند، نور مرئی از خود ساطع می کنند.
در صورت اضافه شدن فلورسنس به دید طبیعی یک رستوریشن، اثر متامریسم به حداقل می رسد. موقعی که یک رستوریشن ساخته می شود، پرسلن موادی دارد که موجب می شود رستوریشن فلورسنت گردد. اپالسنس خاصیتی از یک مادۀ ترانسلوسنت است که در نور بازتابیده آبی و در نوری که از آن می گذرد قرمز – نارنجی به نظر می رسد.
فلورسنس، اپالسنس و ترانسلونسی مسوول زنده بودن رنگ دندانهای طبیعی و پرسلن های دندانی می باشند. اثر اپالسنت مبتنی بر رفتار ترانسلوسنسی دندانهای طبیعی است. تحت تابش نور مستقیم (Direct illumination) موجهای کوتاهتر نور مرئی (آبی = ۴۰۰ نانومتر) از ذرات ریزمینای طبیعی و پرسلنهای دندانی بازتابنده می شوند و به دندان سفید رنگ ظاهر آبی می دهند در حالیکه امواج بلندتر (قرمز – نارنجی = ۷۰۰ نانومتر) جذب می شوند. در عبور نور (transillumination)، نوری که از دندان طبیعی می گذرد نارنجی دیده می شود زیرا طول موج بلندتر در سطح بازتابنده شده و طول موجهای کوتاهتر آبی جذب می شوند. این خصوصیت که در فیزیک نور به عنوان «Tyndall effect» شناخته می شود در دندانهای طبیعی اپالسنس گفته می شود. هم اپالسنس و هم فلورسنس مسؤول درخشندگی درونی دندانهای طبیعی هستند که ما سعی می کنیم در موقع ساخت رستوریشنهای مصنوعی با پرسلنهای دندانی آنرا تقلید کنیم.

زیبایی رنگ پروتز ایمپلنت

Bleaching
ضروری است که از رنگ سفید دندانها، اجتناب گردد. این رنگ یعنی اینکه تمام طول موجهای نور مرئی را بازبتاباند. سفید یک رنگ نیست. تمام مشخصۀ آن باسطح روشنی و یا ترانسلوسنسی یک دندان یا رستوریشن مشخص می گردد. زمانی که دندانها تحت سفیدسازی (Bleaching) قرار گیرند، والیو آنها افزایش می یابد وسفیدتر به نظر می رسند. بنابراین دندانهای سفید شده دچار فقدان پیگمانهای رنگی در ساختار دندان هستند.

 

 

سفید کردن الزاماً دندانها را اپکتر و بازتاباننده تر نمی کند بلکه پیگمانهای رنگی درونی برداشته شده و یک دندان سفید تر می شود در حالیکه می تواند به شدت ترانسلوسنت بماند. معمولاً، سفید کردن توسط استفاده از یک ژل محتوی اکسیدانت انجام می گیرد. رادیکالهای اکسیژن آزاد شده از ژل به مینا نفوذ کرده و بسیاری از رنگدانه های تیره رنگ سطح عاج را که منشأ داخلی یا خارجی دارد، اکسیده می کند. ساختار دندان ثابت باقی می ماند ولی روشنی (والیو) دندانها افزایش می یابد.
زمانی که از روشهای متداول انتخاب رنگ در دندانپزشکی استفاده می شود باید به متغیرهای زیادی دقت نمود. به طور مثال، تغییر در نور مطب، خستگی چشمها و اثرات مختلف کنتراست ها می تواند موجب خطای تشخیصی گردد. استفاده از برخی داروها و یا وجود کوررنگی و … از عوامل دیگر ایجاد کنندۀ مشکل در تشخیص رنگ هستند. اگرچه هیچ دندانپزشکی نمی تواند رنگ را به طور کامل تشخیص دهد و هیچ عامل خاصی در دندانپزشکی نمی تواند عاری از هرگونه مسأله باشد ولی با درک عوامل تشخیص رنگ و عوامل مخدوش کنندۀ آن می توان به حداکثر دقت در تعیین رنگ رسید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *