روکش های زیرکونیا

روکش های زیرکونیا (zirconia crowns ) به عنوان روکش های بدون فلز شناخته شده اند که نسبت به روکش های فلزی مزایای بیشتری دارند. به همین دلیل استفاده از آنها نسبت به روکش های فلزی متداول تر است. این نوع  از روکش های دندانی مختلفی در اصلاح طرح لبخند برای ترمیم دندان استفاده می شوند. زیرا استفاده از آنها با سهولت انجام می شود و در نتیجه سرعت عمل دندانپزشک برای درمان و ترمیم دندانهای بیمار افزایش پیدا می کند.

در عین حالی که روکش های زیرکونیا یا همان روکش های بدون فلز می توانند زیبایی را برای بیماران به ارمغان آورند، از استحکام و دوام بالایی نیز برخوردار هستند و عموما برای افراد حساس استفاده می شوند. جنس مواد این نوع روکش ها از ماده زیرکونیوک است و هیچ ماده فلزی برای آنها استفاده نمی شود. این امر موجب افزایش زیبایی روکش های زیرکونیا نسبت به سایر روکش ها می شود و ایجاد شیار روی دندان را نیز آسانتر می کند.

نحوه درمان دندانها با استفاده از روکش های زیرکونیا

این روش درمانی می توان برای بیمارانی که نسبت به سرما و یا گرما حساسیت زیادی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجا که این نوع روکش ها از یک ماده خاص تهیه می شود، می تواند به عنوان عایق دندان عمل و از انتقال حرارت جلوگیری کند. همچنین این روش می تواند در بیمارانی که به برخی روکش های فلزی آلرژی دارند نیز استفاده شوند.

در صورت تایید این روش، ابتدا دندان های بیمار معاینه می شود. اگر در آن ها مشکلاتی از قبیل ارتفاع کم و اطراف کوتاه وجود داشته باشد، برای گذاشتن روکش زیرکونیا به ابعاد 1/5 میلی متر فضای کافی ایجاد می شود و دندانپزشک زیبایی دندان های بیمار را به اندازه مورد نیاز تراش می دهد و سپس سایز و اندازه دندانهای بیمار را گرفته و سپس از آن قالب تهیه می کند. این قالب برای ساخت روکش ها به لابراتوار اختصاصی ارسال و در آنجا از آنها، اسکن سه بعدی تهیه می شود. اطلاعات بدست آمده از اسکن، بوسیله یک دستگاه بر ماشین تراش منتقل شده و سپس روی بلوک های مخصوص زیرکویا صورت می گیرد. در تهیه و ساخت روکش های زیرکونیا به هیچ عنوان دست انسان دخالتی ندارد و تماما با دستگاه مکانیزه انجام می شود. در پایان روکش های زیرکونیا متناسب با قالب دندانهای بیمار تهیه و برای چسباندن به مطلب ارسال می شود و دندانپزشک روکش زیرکونیا را با استفاده از پانسمانهای مخصوص به دندان بیمار می چسباند.

ویژگی های روکش های زیرکونیا

–           دارای درخشندگی و زیبایی فوق العاده

–           هزینه نسبتا بالا برای درمان

–          شباهت زیاد با روکش های سرامیکی یا روکش های pfm

مزایای استفاده از روکش های زیرکونیا

–          عدم ایجاد التهاب در ناحیه لثه به دلیل نبودن فلز در ساختار این نوع روکش

–          استحکام بسیار بالا نسبت به روکش های سرامیکی یا PFM

–          افزایش دقت دندانپزشک در زمان استفاده از این نوع روکش ها

–          ساخته شدن بدون دخالت دست

–          داشتن ساختار بسیار شفاف و عبور نور از آن و در نتیجه شباهت زیاد با دندانهای طبیعی

–          امکان انتخاب برای بیمار؛ از آنجا که روکش های زیرکونیا دارای رنگ بندی هستند، بیمار می تواند متناسب با رنگ دندان خود یکی از روکش های B1, A1, A2 را انتخاب کند.

–          فیتنس عالی روکش بر روی دندانهای بیمار

–          حذف و ناپدید شدن سیاهی لبه لثه 

معایب  استفاده از روکش های زیرکونیا

–          قیمت و هزینه نسبتا بالا

–          سایش دندان در صورت گلیزه نشدن

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *