بیماری سوزش دهان

بیماری سوزش دهان  که بیماری درد زبان و درد دهان نیز نامیده می شود   (BMS)   بیماری است که  بیمار احساس سوختگی و سوزش دهان و زبان و لب و زبان و گلو و لثه (و گاهی اوقات در تمام دهان و دور دهان) خود داشته باشند بیماری سوزش دهان بیماری رایجی است با مراجعه به لابراتوار دندانسازی می توانید مراحل درمانی را طی کنید .

برای این بیماری دلایل زیادی وجود دارد از یائسگی تا مشکلات تروانی و هم چنین کمبود اهن . گاها در ارتباط با این بیماری علائم و نشانه های اشکاری از التهاب وجود ندارد . این بیماری بطور تقریبی 5 درصد مردم آمریکا را تحت تاثیر خود قرار می دهد و معمولاً در بین افراد بالاتر از 60 سال مشاهده می شود.

این بیماری بیشتر در بین بانوان شایع است . این بیماری سرطان محسوب نمی شود و سرطان” به رشد بی رویه و غیر قابل کنترل سلول‌ها گفته می‌شود که به بافت‌های اطراف خود حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رسانند. “سرطان دهان” ممکن است در هر یک از بخش‌های تشکیل دهنده دهان رخ دهد.

علائم و نشانه ها

علامت اصلی که برای این بیماری  وجود دارد احساس سوزش است که می تواند به صورت ملایم یا جدی در دهان و گلو و لب ها و زبان و دور دهان وجود داشته باشد. بسیاری از بیماران حالت خود را با اصطلاح «سوختگی»  بیان می کنند سایر علائم مربوط به این مشکل می تواند شامل خشکی دهان یا مزه تند یا تلخ باشد. بیماران مبتلا به این مشکل اغلب بیان می کنند که درد آنها تدریجی و فوری است و با گذشت زمان تشدید می شود. این مشکل  و علائم می تواند بر خوابیدن  بیما رهم تاثیر گذارد ..ناراحتی و عدم آرامش همراه با بیماری سوزش دهان می تواند باعث تغییرات در حالت فرد، کج خلقی، تشویش و نیز افسردگی شود.

علل و علت

دلیل دقیق سندروم سوزش دهان مشخص نیست. در 30 درصد موارد علت این بیماری مجموعه ای از شرایط موجود است که می تواند بر سلامت دهان تاثیر گذارد. برخی شرایط تاثیرگذار در این حالت می تواند یائسگی، دیابت،  فقر آهن، روی، فولات، ویتامین B1، ویتامین ریبو فلاوین، B6، B12 و عوارض ناشی از درمان سرطان همچون رادیودرمانی و شیمی درمانی باشد.

در اکثر موارد، هیچ تشخیص خاصی برای شناسایی مشکل وجود ندارد. علائم سندروم سوزش دهان می تواند در نتیجه خشکی دهان، وارد کردن ضربه و فشار به زبان، سایش دندان ها به یکدیگر (دندان قروچه)، سوزش یا قرارگیری نادرست دندان های مصنوعی در دهان، و برفک دهان (یک عفونت قارچی که با زخم های سفید در دهان همراه است) ایجاد شود. بعضی از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهند مشکلات عصبی و آسیب های احتمالی مربوط به آن، عوامل روانی به خصوص افسردگی و تشویش، آلرژی، رفلکس اسیدی، و مصرف داروهایی که می توانند باعث خشکی دهان شوند علت ابتلا به سوزش دهان هستند. به هر حال برای کودکان فردی که به این بیماری  مبتلا است مشاهده بیش از یک علت برای ایجاد درد یا اینکه نتوان هیچ علتی را برای مشکل مشاهده کرد، مسئله ای عادی و طبیعی محسوب می شود. به هر حال در حدود یک سوم بیماران مبتلا به سوزش دهان بیان می کنند که این علائم در ابتدا به صورت کوتاه پس از استفاده از روش های درمانی دندانپزشکی، ابتلا به بیماری یا مصرف دارو ایجاد شده است. این سندرم مسئله ای غیر عادی نیست. به هر حال، این بیماری دهان و دندان در کودکان  هم ممکن است بوجود بیاید. خطر ابتلا به این بیماری در صورت وجود شرایط زیر بیشتر خواهد بود:

• اگر شما زن هستید
  • یائسگی
  • اگر شما در دهه 50، 60 یا حتی 70 سالگی عمر خود می باشید

این بیماری  معمولا به صورت ناگهانی شروع می شود و  عاملی که  نان دهنده یاین مشکل باشد  دیده نمی شود .

. با این وجود بعضی مطالعات پیشنهاد می دهند که عوامل خاص می توانند خطر ابتلا به سندروم سوزش دهان را افزایش دهند. این عوامل خطر می توانند شامل موارد زیر باشند:

• عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • استفاده قبلی از روش های درمانی دندان پزشکی